Küresel eğitim ortamında çok dilli ve çok kültürlü süreçlerin yaygınlaşması, öğrencilerin farklı dillerle karşılaşmasını ve busüreçte çeşitli zorluklarla yüzleşmelerini beraberinde getirmektedir. Irak’ın Duhok kentinde bulunan Cihan Üniversitesi İngilizce Bölümü öğrencileri de Türkçeyi ikinci bir dil olarak öğrenirken fonetik, dil bilgisi ve ses uyumu gibi birçok alanda zorlanmaktadır. Bu araştırma, öğrencilerin Türkçe öğrenim süreçlerindeki deneyimlerini derinlemesine anlamak amacıyla nitel araştırma yöntemleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veriler, öğrencilerle yapılan anketler, ses kayıtları ve yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmış; içerik analizi tekniği ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın bulguları, öğrencilerin en çok Türkçenin fonetik özellikleri (ğ, ı, o-ö, u-ü) ve İngilizceden kaynaklanan ses karışıklıkları (i, a, c, e) nedeniyle zorlandıklarını göstermektedir. Öğrenciler, özellikle bu sesleri doğru telaffuz etmekte zorluk çekmekte ve ses karışıklıklarından dolayı yanlış anlamalar yaşamaktadır. Ayrıca, dil bilgisi kurallarını öğrenirken zaman kipleri, cümle yapısı ve sözcük türleri gibi konularda da güçlüklerle karşılaştıkları tespit edilmiştir. Bu zorluklar, öğrencilerin Türkçe öğrenme sürecini yavaşlatmakta ve motivasyonlarını olumsuz etkileyebilmektedir.
Araştırma, öğrencilerin Türkçe öğreniminde karşılaştıkları sorunları çözmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda, dil eğitiminde fonetik eğitime daha fazla önem verilmesi, gramer konularında ek destek sağlanması ve öğrencilere daha fazla konuşma pratiği imkânı sunulması önerilmektedir. Bu çalışmanın, öğrencilerin dil yeterliliklerini artırmak ve dil öğrenme sürecini daha etkili hale getirmek için eğitimcilere rehberlik etmesi amaçlanmaktadır.
Türkçe öğrenimi, çok dilli eğitim, dil öğrenme stratejileri, fonetik özellikler.