Okul Öncesi Dönem TÜBİTAK 6 Yaş Grubu Popüler Çocuk Bilim Kitaplarında Değerlerin Ele Alınış Biçimi
(Investigation Into the Values In Popular Science Books for 6-Year-Old Age Group Published by TUBİTAK )

Yazar : Mustafa Orhan    
Türü : Araştırma Makalesi
Baskı Yılı : 2021
Sayı : 4
Sayfa : 130-156
Doi : 105
    


Özet

This study aims to analyze how the 10 fundamental values determined by the Ministry of National Education of Turkey (MEB) and some of the sub-values related to them are handled in popular science books for the 6-year-old age group published by TUBITAK and to reveal their contribution to values education. To this end, among the popular children's science books series of TUBITAK including 97 children’s book for 6-year-old age group, 80 narrative books, were examined. Based on the results, the first five values included in the target books among the ten basic values are honesty (in 44 books), responsibility (in 43 books), love (in 33 books), respect (in 25 books) and friendship (in 24 books). These are followed by values of charity in 16 books, patriotism in 15 books and self-control in 12 books. The two values in the last place among the fundamental values are the values of patience (in 7 books), and justice (in 4 books). However, it was determined that the sub-values in most books were scientificity (in 52 books), solidarity (in 38 books) and freedom (in 26 books), respectively. Values of morality, aesthetic emotion development and compassion were found in 11 books, while values ofcare for health were found in 9 books. Equality (in 6 books), peace (in 4 books) and conviction (in 2 books) are remarkable as sub-values with a limited mention in the target books.



Anahtar Kelimeler

TUBITAK, children literature, popular children’s science books, values education.



Abstract

Bu çalışmanın amacı, TÜBİTAK tarafından yayınlanan 6 yaş grubuna yönelik popüler bilim kitaplarında, Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından belirlenen 10 temel değer ve bu değerlere bağlı bazı alt değerlerin nasıl ele alındığını analiz etmek ve incelenen kitapların değerler eğitimine katkısını ortaya koymaktır. Bu amaçla, TÜBİTAK Popüler Çocuk Bilim Kitapları arasında yer alan 6 yaş grubuna yönelik toplam 97 çocuk kitabından hikâye edici metinlerden oluşan 80 kitabın tamamı incelenmiştir. Yapılan inceleme sonucunda on kök değer arasında en fazla kitapta yer verilen ilk beş değer sırasıyla dürüstlük (44 kitapta), sorumluluk (43 kitapta), sevgi (33 kitapta), saygı (25 kitapta) ve dostluk (24 kitapta) değerleridir. Bunları 16 kitapta yer verilen yardımseverlik, 15 kitapta yer verilen vatanseverlik ve 12 kitapta yer verilen öz denetim değerleri takip etmektedir. Temel değerler arasında son sırada yer alan iki değer ise 7 kitapta yer verilen sabır değeri ile 4 kitapta yer verilen adalet değeridir. Buna karşın en fazla kitapta yer alan alt değerlerin sırasıyla bilimsellik (52 kitapta), dayanışma (38 kitapta) ve özgürlük (26 kitapta) değerleri olduğu tespit edilmiştir. 11 kitapta ahlak, estetik duygu gelişimi ve merhamet değerlerine yer verilirken, 9 kitapta sağlığa özen gösterme değeri yer bulmuştur. Eşitlik (6 kitapta), barış (4 kitapta) ve kanaatkârlık (2 kitapta) değerleri ise kitaplarda çok fazla yer verilmeyen alt değerler olarak dikkat çekmektedir.



Keywords

TÜBİTAK, çocuk edebiyatı, popüler çocuk bilim kitapları, değerler eğitimi.

Gelecek Sayı

Aralık 2024 Sayısı

Dergimizin Aralık 2024'te yayımlanacak olan 19. Sayısı için makale kabulü devam etmektedir.

iletişim: 0505 4342666


  • Adres :Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Osmaniye/TÜRKİYE
    Telefon : 0505 4342666 Faks :
    Eposta : korkutataturkiyat@gmail.com