Postmodern Bir Tavır Olan Melezlik Bağlamında Edebi Türlerin Sınırlarının Silikleşmesi
(Hybridity as a Postmodern Attitude the Fadeding of the Boundaries of Literary Genres in the Context )

Yazar : Sümeyye DOĞAN SELÇUK    
Türü : Araştırma Makalesi
Baskı Yılı : 2024
Sayı : 17
Sayfa : 40-50
Doi : 208
    


Özet

Tür kavramı, içerdiği ve dışladığı öğelerle var olan pozitif bilimlerdeki anlamını, edebi türler söz konusu olduğunda daha esnek bir zemine emanet eder. Edebi türler, ödünç alınan bu kavramın anlamına önce yaklaşıp sonra uzaklaşarak kendi tarihselliğini sürdürür. Bu hareketlilik, özellikle biçimsel değişimler yoluyla, düşünsel alandaki gelişmelerle neredeyse paralel bir biçimde kendini gösterir. Bu çalışma örneğinde bu hareketlilik, Antik Yunan'da türlerin sınırlarını şekillendiren düzen ve kozmosa doğru eğilimle başlar. Bu durum, türlerin zihinsel bir şemasını beraberinde getirir. Uzun zamandır sadık kalan bu şema, önce modernizmle sonra da postmodernizmle bir hareketlilik yaşar. Modernizmin kendine özgü yeni sınırlarla varoluşu, edebi türlerin sınırlarında bir sarsıntıya neden olur. Bu sarsıntı, türler arası geçişte büyük değişimler sunacak olan pre-postmodernizmin bir işaretidir. Modernizmin kurucu öğelerini yıkarak kendini inşa eden postmodernizm, modernizmde edebi türlerin yeni sınırlamasını aşmaya odaklanır. Bu çalışmada, modernizmin edebi türlerin sınırlarında yarattığı kopuşlara kısaca değinilerek postmodernizme geçiş yapılmaktadır. Postmodernizmin edebi türlerin sınırlarının çözülmesinde ve bulanıklaşmasında oynadığı baskın rol tartışılmaktadır. Çalışma, Cemal Şakar'ın "Önce Vatan" öyküsündeki postmodern unsurları, "Mürekkep" adlı eserinde örneklendirmeye çalışmakta ve bu unsurların tür kavramının bulanıklaşmasına olan etkilerini incelemektedir.



Anahtar Kelimeler

Yeni Türk Edebiyatı, edebi tür, postmodernizm, Cemal Şakar, Mürekkep.



Abstract

Türlerin tartışıldığı ve dışına çıktığı gelişmelerle kendini var eden pozitif bilimlerdeki ulaşım edebi türler söz konusu olduğunda daha esnek bir zemine emanet eder. Edebi türlerin zayıfladığı bu anlamın anlamı bir süre yaklaşıp sonra bu çaptan uzaklaşarak kendi tarihselliğini sürdürür. Bu devinimin düşünce alanındaki gelişimlere neredeyse paralel olacak şekilde özellikle biçim değişikliği üzerinden kendini gösterir. Sözü edilen hareketlilik bu çalışma özelinde Antik Yunan'daki düzene ve kozmosa saklanan türlere ait şekiller şekillendirmesinden başlar. Bu durum beraberinde gelen türlere ait bir zihinsel şemayı getirir. Uzun süre sadık kalınan bu şema önce modernizm sonra postmodernizm ile bir hareketlilik yaşar. Modernizmin kendine ait yeni sınırlarla var olması edebi türlerin sınırlarında boyuncaya yol sağlar. Bu gelişmelerin türler arası geçişe yönelik büyük değişimleri sunacak postmodernizm öncesine dair işaretlerdir. Modernizmin kurucu unsurlarını yıkarak kendini inşa eden postmodernizm edebi türlerin modernizmde yaşadığı yeni sınırlanmayı aşmaya odaklıdır. Bu kapsamlı modernizmin edebi türlerinin sınırlarında kırılmalarından kısaca söz ederek postmodernizme geçiş yapılır. Postmodernizmin edebi türlerinin sınırlarıdaki çözülme ve açıklıkların üzerindeki baskın rolü tartışılır. Çalışmada Cemal Şakar'ın Mürekkep isimli eserinde yer alan Önce Vatan öyküsündeki postmodern unsurlar ve bu unsurların türdeki varlığın silikleşmesi üzerinde etkileri örneklenmeye çalışılır.



Keywords

Yeni Türk Edebiyatı, edebi türler, postmodernizm, Cemal Şakar, Mürekkep.

Gelecek Sayı

Aralık 2024 Sayısı

Dergimizin Aralık 2024'te yayımlanacak olan 19. Sayısı için makale kabulü devam etmektedir.

iletişim: 0505 4342666


  • Adres :Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Osmaniye/TÜRKİYE
    Telefon : 0505 4342666 Faks :
    Eposta : korkutataturkiyat@gmail.com