Değerler, bireylerin davranışlarını şekillendiren soyut kavramlar olup, toplumsal düzen ve huzurun sağlanmasında kritik bir rol oynamaktadır. Değerler eğitimi ise, çocukların sosyal, zihinsel ve ahlaki gelişimlerine katkı sağlayarak, iyi değerlere sahip bireylerin yetişmesini ve bu değerlerin gelecek nesillere aktarılmasını hedeflemektedir. Bu bağlamda araştırmanın amacı, toplumda değer kavramının yerini belirlemek ve katılımcılarla yapılan görüşmelerde en çok önemsenen değerler, en çok yitirilen değerler, bu kayıpların sebepleri ve değerlerin tekrar kazanılması için yapılması gerekenleri incelemektir.
Araştırma, Şanlıurfa’nın Eyyübiye, Haliliye ve Karaköprü ilçelerinde yaşayan 75 kişi ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın modeli nitel olup, olgu bilim deseni (fenomenolojik desen) kullanılmıştır. Katılımcılara, değer kavramı, en çok önemsedikleri değer, toplumda en çok yitirilen değer, bu kayıpların nedenleri ve yitirilen değerlerin nasıl tekrar kazanılabileceği sorulmuştur.
Araştırma sonuçları, toplum içinde değer kavramının “kıymet, öz-saygı, kural, duygu” olarak algılandığını ve en çok “saygı, adalet, dürüstlük” değerlerine önem verildiğini göstermiştir. En çok yitirilen değerler ise “adalet, sevgi, dürüstlük” olarak belirlenmiştir. Değerlerin yitirilmesinde en etkili faktörler “teknolojik gelişmeler ve iletişim araçları, çağın yaşam şartları, çevre” olarak bulunmuştur. Kaybedilen değerlerin kazanılmasında en etkili yöntemler “eğitim ve öğretim, bilinçli çocuk yetiştirme, model olma” olarak değerlendirilmiştir.