Kral Şakir Resimli Kitap Serisinin Söz Varlığı
( Vocabulary in the Kral Şakir Picture Book Series )

Yazar : Bilal UYSAL  Hakan AKTAŞ  
Türü : Araştırma Makalesi
Baskı Yılı : 2024
Sayı : 18
Sayfa : 180-195
Doi : 240
    


Özet

The vocabulary of a language is an indicator of how strong and rich that language is. Individuals with rich personal vocabulary are more successful in areas such as understanding, expression, self-expression, social communication, academic and scientific competence. The vocabulary of a language is transferred to individuals through listening, speaking, reading and writing skills. In this direction, vocabulary studies in Turkish language teaching should be carried out in a planned and targeted manner. Written texts have an important role in enriching vocabulary, which is one of the special aims of Turkish teaching. It is important to determine the vocabulary of books written by different authors and to interpret the findings. In this study, it was aimed to determine the vocabulary of Varol Yaşaroğlu's Kral Şakir picture book series consisting of 13 books and to determine the contribution of the vocabulary in the series to Turkish language teaching. For this purpose, qualitative research method was used in the study and the idioms, proverbs, relationship words, stereotypes, dilemmas, terms, foreign words, mirror words, slang words and proper names in the books were determined. From 13 books, 1340 idioms, 9 proverbs, 627 relationship words, 4 stereotyped words, 480 dilemmas, 1269 terms, 3036 foreign words, 78 reflection words, 13 slang words and 3457 proper names were identified. The numerical data obtained as a result of the determinations made were interpreted and the contribution of the books to Turkish language teaching was evaluated in terms of vocabulary.



Anahtar Kelimeler

Language, language skills, Turkish teaching, vocabulary, Kral Şakir.



Abstract

Bir dilin söz varlığı; o dilin ne ölçüde güçlü ve zengin olduğunun göstergesidir. Kişisel söz varlığı zengin bireyler; anlama, anlatma, kendini ifade edebilme, sosyal iletişim, akademik ve bilimsel yetkinlik gibi alanlarda daha başarılıdırlar. Bir dilin söz varlığı, bireylere dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerileri vasıtasıyla aktarılmaktadır. Bu doğrultuda Türkçe öğretiminde söz varlığı çalışmaları; belirli hedeflere yönelik ve planlı bir şekilde yapılmalıdır. Türkçe öğretiminin özel amaçlarından biri olan söz varlığını zenginleştirme çalışmalarında yazılı metinlerin de önemli rolü bulunmaktadır. Farklı yazarlar tarafından yazılmış kitapların söz varlığının tespit edilmesi, bulguların yorumlanması önemlidir. Bu çalışmada Varol Yaşaroğlu’nun 13 kitaptan oluşan Kral Şakir resimli kitap serisinin söz varlığını tespit etmek ve serideki söz varlığının Türkçe öğretimine katkısını belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış; çalışmada kitaplarda yer alan deyimler, atasözleri, ilişki sözleri, kalıplaşmış sözler, ikilemeler, terimler, yabancı sözcükler, yansıma sözcükler, argo sözler ve özel adlar tespit edilmiştir. 13 kitaptan 1340 deyim, 9 atasözü, 627 ilişki sözü, 4 kalıplaşmış söz, 480 ikileme, 1269 terim, 3036 yabancı sözcük, 78 yansıma sözcük, 13 argo söz ve 3457 özel ad tespit edilmiştir. Yapılan tespitler sonucu elde edilen sayısal veriler yorumlanmış ve kitapların Türkçe öğretimine sunduğu katkı söz varlığı özelinde değerlendirilmiştir.



Keywords

Dil, dil becerisi, Türkçe öğretimi, söz varlığı, Kral Şakir.

Gelecek Sayı

Aralık 2024 Sayısı

Dergimizin Aralık 2024'te yayımlanacak olan 19. Sayısı için makale kabulü devam etmektedir.

iletişim: 0505 4342666


  • Adres :Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Osmaniye/TÜRKİYE
    Telefon : 0505 4342666 Faks :
    Eposta : korkutataturkiyat@gmail.com