Aşık Yaşar Reyhani Türkülerinin Etnopedagojik Bağlamda İncelenmesi
(Analysis of Aşık Yaşar Reyhani Folk Songs in Ethnopedagogical Context )

Yazar : Emirhan GÜLER    
Türü : Araştırma Makalesi
Baskı Yılı : 2025
Sayı : 20
Sayfa : 223-236
Doi : 287
    


Özet

Zengin bir yapıya sahip olan Türk kültürünün aktarımında türküler büyük bir önem taşımaktadır. Türkülerin yaratıcısı olan aşıklar da bu kültürün taşıyıcılarından olup geleneği genç kuşaklara aktaran önemli bir halk kültürü unsurudur. Yazılı edebiyatın gelişmediği süreçlerde kültürel ögelerin folklorik halk ürünü olan türkülerle anlatıldığı düşünüldüğünde bu durumun bir eğitim aracı olarak ta kullanılabileceği söylenebilmektedir. Bu bağlamda etnopedagoji kavramı çocuklara ve genç nesillere değerleri öğretmek adına kullanılabilen süreçlerden biridir. Türküler aracılığıyla değerler eğitimi ve kültürel aktarım sağlanmaktadır. Aşık Yaşar Reyhani türküleri de bu bağlamda önemli bir yere sahiptir. Araştırma kapsamında Aşık Yaşar Reyhani’nin türküleri etnopedagojik bağlamda incelenerek bireylerin eğitiminde hangi değerlere yer verildiği belirlenmeye çalışılmıştır. Bu doğrultuda bestelenen ve ulaşılabilen 42 Aşık Yaşar Reyhani türküsü incelenmiş ve doküman analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda Türk kültürünün önemli bir folklorik ögesi olan türkülerin etnopedagojik bağlamda etkili bir eğitim aracı olarak kullanılabileceği ortaya konmuştur. Türküler etnopedagojik bağlamda kültürün aktarımında ve genç kuşaklara aidiyet bilimcinin kazandırılmasına katkı sağlamaktadır.



Anahtar Kelimeler

Aşık, Aşıklık geleneği, Aşık Yaşar Reyhani, Etnopedagoji, Kültürel aktarım.



Abstract

Turkish folk songs, which have a rich structure, play a significant role in the transmission of Turkish culture. The minstrels (âşıks), who are the creators of these folk songs, are key figures in preserving and passing on this culture to future generations. Considering that cultural elements were conveyed through folk products like folk songs in periods when written literature had not yet developed, it can be argued that this form of expression could also serve as an educational tool. In this context, the concept of ethnopedagogy is one of the processes that can be used to teach values to children and young generations. Through folk songs, value education and cultural transmission are provided. The folk songs of Aşık Yaşar Reyhani hold an important place in this regard. In this study, Aşık Yaşar Reyhani's folk songs were analyzed in an ethnopedagogical context to determine which values were emphasized in the education of individuals. In line with this, 42 folk songs composed and accessible by Aşık Yaşar Reyhani were examined and analyzed using document analysis method. As a result, it was revealed that folk songs, which are a significant folkloric element of Turkish culture, can be effectively used as an educational tool in the ethnopedagogical context. Folk songs contribute to the transmission of culture in an ethnopedagogical context and help instill a sense of belonging in younger generations.



Keywords

minstrel, minstrelsy tradition, Aşık Yaşar Reyhani, ethnopedagogy, cultural transmission.


Gelecek Sayı

Haziran 2025 Sayısı

Dergimizin Haziran 2025'te

yayımlanacak olan

21. Sayısı için makale

kabulü devam etmektedir.

iletişim: 0505 4342666


  • Adres :Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Osmaniye/TÜRKİYE
    Telefon : 0505 4342666 Faks :
    Eposta : korkutataturkiyat@gmail.com