Yaratıcı Dinleme Stratejilerinin 6. Sınıf Öğrencilerinin Dinlediğini Anlama Becerilerine Etkisi
(The Effect of Creative Listening Strategies on 6th Grade Students' Listening Comprehension Skills )

Yazar : İlker AYDIN  & Ahmet ÇELEBİ  
Türü : Araştırma Makalesi
Baskı Yılı : 2025
Sayı : 20
Sayfa : 151-170
Doi : 295
    


Özet

Öz Yaratıcı dinleme becerileri, Türkçe dersinin 8. sınıf düzeyinde verilen dinleme stratejilerinden biridir. Araştırma sonuçları büyüklerin aksine küçük yaş grubunda olan bireylerin daha yaratıcı olduğunu belirtmektedir. Bu nedenle bu çalışmada, yaratıcı dinleme becerilerinin 6. sınıf düzeyinde dinlediğini anlamaya etkisini belirlemeyi amaçlanmıştır. Ön test ve son teste dayalı yarı deneysel modele göre yapılandırılan bu araştırmaya 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Ordu ilinde öğrenim gören 44 öğrenci katılmıştır. 22 öğrenci deney grubunu, 22 öğrenci ise kontrol grubunu oluşturmuştur. Dinleme etkinliklerinde kullanılmak için metin taraması yapılmıştır. Yaratıcı düşünme aşamalarına göre planlanan etkinlikler için uzman görüşü alınmıştır. Deney grubuyla haftada iki saat olmak üzere sekiz hafta süresince yaratıcı dinleme etkinlikleri yapılmıştır. Çalışma grubuna araştırmacı tarafından oluşturulan, uzman görüşü alınan ve geçerlilik ve güvenirlilik çalışmaları yapılan “Öyküleyici Metin Dinlediğini Anlama Testi” ile “Bilgilendirici Metin Dinlediğini Anlama Testi” uygulanmıştır. Dinlediğini anlama testlerinin geçerlilik ve güvenilirlik testlerinde TAP (Test Analysis Program), verilerin analizinde Jamovi bilgisayar programı kullanılmıştır Çalışma sonucunda deney grubu ve kontrol grubu son test puanları arasında anlamlı bir farkın oluşmadığı gözlenmiştir.



Anahtar Kelimeler

Anahtar Kelimeler: Türkçe öğretimi, yaratıcı dinleme, dinlediğini anlama, 6.sınıf.



Abstract

Abstract Creative listening skills are one of the listening strategies given at the 8th grade level in Turkish language lessons. Research results indicate that contrary to adults, individuals in younger age groups are more creative. Therefore, this study aimed to determine the effect of creative listening skills on understanding listening at the 6th grade level. This research, organized according to a semi-experimental model based on pre-test and post-test, was attended by 44 students studying in the province of Ordu during the 2021-2022 academic year. While 22 students formed the experimental group, 22 students formed the control group. Text scanning was conducted to be used in listening activities. Expert opinion was obtained for activities planned according to the stages of creative thinking. Creative listening activities were carried out with the experimental group for eight weeks, two hours per week. The “Narrative Text Comprehension Listening Test” and the “Informative Text Comprehension Listening Test”, created by the researcher for the study group, with expert opinion obtained and validity and reliability studies conducted, were applied. TAP (Test Analysis Program) was used for the validity and reliability tests of listening comprehension tests. Jamovi computer program was used for data analysis. As a result of the study, it was observed that there was no significant difference between the final test scores of the experimental group and the control group.



Keywords

Key Words: Teaching Turkish, creative listening, listening comprehension, 6th grade.


Gelecek Sayı

Haziran 2025 Sayısı

Dergimizin Haziran 2025'te

yayımlanacak olan

21. Sayısı için makale

kabulü devam etmektedir.

iletişim: 0505 4342666


  • Adres :Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Osmaniye/TÜRKİYE
    Telefon : 0505 4342666 Faks :
    Eposta : korkutataturkiyat@gmail.com