Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yaratıcı Okuma ve Yaratıcı Düşünme Becerileri Arasındaki İlişki
(The Relationship Between Creative Reading and Creative Thinking Skills of Prospective Turkish Language Teachers )

Yazar : Hakan İSKENDER  & Elif Nur Özyürek  
Türü : Araştırma Makalesi
Baskı Yılı : 2025
Sayı : 20
Sayfa : 171-182
Doi : 300
    


Özet

Bu araştırma, Türkçe öğretmeni adaylarının yaratıcı okuma becerileri ile yaratıcı düşünme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2024-2025 eğitim öğretim yılında Trabzon Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Programı’nda öğrenim gören ve tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenen 102 öğretmen adayından oluşmuştur. Araştırmanın verileri Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimleri Ölçeği ve Öğretmen Adaylarına Yönelik Yaratıcı Okuma Becerisi Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Örneklemler t-Testi, ANOVA ve Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, yaratıcı okuma becerileri ile yaratıcı düşünme eğilimleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır (r = 0.522, p < .01). Bununla birlikte sınıf düzeyi ve cinsiyet değişkenlerinin yaratıcı düşünme eğilimi ve yaratıcı okuma becerisi üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi bulunmamıştır. Araştırma sonuçlarına dayanarak öğretmen eğitiminde yaratıcı okuma ve düşünme etkinliklerine daha fazla yer verilmesi önerilmektedir. Ayrıca, bu ilişkiyi daha kapsamlı inceleyebilmek için farklı örneklem gruplarında ve disiplinlerde yeni çalışmaların yapılması gerekmektedir.



Anahtar Kelimeler

yaratıcı okuma, yaratıcı düşünme, Türkçe öğretmen adayları.



Abstract

This study was conducted to examine the relationship between creative reading skills and creative thinking skills of prospective Turkish language teachers. Relational survey model, one of the quantitative research methods, was used in the study. The study group of the research consisted of 102 pre-service teachers who were studying in Trabzon University Fatih Faculty of Education Turkish Language Teaching Program in the 2024-2025 academic year and determined by stratified sampling method. The data of the study were collected through the Marmara Creative Thinking Dispositions Scale and the Creative Reading Skills Scale for Student Teachers. Independent Samples t-Test, ANOVA and Pearson Correlation Analysis were used to analyze the data. The results of the study revealed that there was a significant positive relationship between creative reading skills and creative thinking dispositions (r = 0.522, p < .01). However, there was no statistically significant effect of grade level and gender variables on creative thinking disposition and creative reading skills. Based on the results of the study, it is recommended that more creative reading and thinking activities should be included in teacher education. In addition, further studies should be conducted in different sample groups and disciplines in order to examine this relationship more comprehensively.



Keywords

creative reading, creative thinking, prospective Turkish language teachers.


Gelecek Sayı

Haziran 2025 Sayısı

Dergimizin Haziran 2025'te

yayımlanacak olan

21. Sayısı için makale

kabulü devam etmektedir.

iletişim: 0505 4342666


  • Adres :Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Osmaniye/TÜRKİYE
    Telefon : 0505 4342666 Faks :
    Eposta : korkutataturkiyat@gmail.com