EPÖ Bağlamında Eğitim Bilimcilerin Görüşlerine Dayalı Olarak Öğretim Stratejisi, Yöntemi ve Tekniği Kavramlarının İncelenmesi
(An Analysis of the Concepts of Teaching Strategy, Method, and Technique Based on the Views of Educational Scientists in the Context of Curriculum and Instruction )

Yazar : Tuğçe KOÇ GÖKCEN  & Nadir ÇELİKÖZ  
Türü : Araştırma Makalesi
Baskı Yılı : 2025
Sayı : 21
Sayfa : 297-335
Doi : 328
    


Özet

Bu araştırmanın amacı, Eğitim Programları ve Öğretim alanında programın psikolojik temelleriyle ilişkilendirilen, kavram karmaşası bulunan öğretim stratejisi, öğretim yöntemi ve öğretim tekniği kavramlarının eğitim bilimcilerin görüşleriyle anlamlandırılmasıdır. Araştırma, 13 eğitim bilimci ile yapılan görüşmelere dayanan nitel bir çalışmadır ve fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi ile incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretim stratejisi; öğrenme-öğretme sürecinde izlenen genel bir yol ve planlama aracı olarak tanımlanırken, öğretim yöntemi; stratejiden daha spesifik, dersin içeriğini aktarmada kullanılan yapılandırılmış bir yol olarak, öğretim tekniği ise öğretim yöntemini destekleyen, somut ve kısa süreli uygulamalardan oluşan bir yapı olarak tanımlanmıştır. Bu üç kavram arasında hiyerarşik bir ilişki (Kuram › Yaklaşım › Strateji › Yöntem › Teknik) bulunduğu ve kavramların programın psikolojik ve felsefi temelleriyle ilişkili olduğu saptanmıştır. Kavramların alanyazında uygun ve uygun olmayan kullanımları örneklerle açıklanmıştır. Öğretim stratejisi, yöntemi ve tekniği kavramları arasındaki anlam ve kullanım belirsizliklerinin, bu kavramların öğretim süreçlerinde doğru şekilde uygulanması için çözülmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.



Anahtar Kelimeler

Öğretim stratejisi, öğretim yöntemi, öğretim tekniği, eğitim programlarının psikolojik temelleri, kavram karmaşası



Abstract

This study aims to clarify the conceptual confusion surrounding teaching strategy, method, and technique concepts, which are associated with the psychological foundations of the curriculum in the field of Curriculum and Instruction, through the perspectives of educational scientists. The research is a qualitative study based on interviews with 13 educational scientists and employs a phenomenological design. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed using content analysis. According to the research results, teaching strategy is defined as a general path and planning tool in the learning-teaching process, teaching method as a more specific structured path used in conveying course content, and teaching technique as a structure consisting of concrete and short-term applications that support the teaching method. It was determined that there is a hierarchical relationship among these three concepts (Theory › Approach › Strategy › Method › Technique), and that the concepts are related to the psychological and philosophical foundations of the curriculum. Appropriate and inappropriate uses of the concepts in the literature are explained with examples. It is concluded that the semantic and usage ambiguities between the concepts of teaching strategy, method, and technique need to be resolved for the correct application of these concepts in teaching processes.



Keywords

Teaching strategy, teaching method, teaching technique, psychological foundations of curriculum, educational scientists' views


Gelecek Sayı

Eylül 2025 Sayısı

Dergimizin Eylül 2025'te yayımlanacak olan 22. Sayısı için makale kabulü devam etmektedir.

iletişim: 0505 4342666


  • Adres :Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Osmaniye/TÜRKİYE
    Telefon : 0505 4342666 Faks :
    Eposta : korkutataturkiyat@gmail.com