Nahid Sırrı Örik‘in Edebiyatçılarının Sancıları: “Şair Necmi Efendi’nin Bahar Kasidesi” ve “Muharrir”
(The Struggles Of Nahid Sirri Örik’s Literati: “Şair Necmi Efendi’nin Bahar Kasidesi” and “Muharrir” )

Yazar : İpek KILIÇ    
Türü : Araştırma Makalesi
Baskı Yılı : 2025
Sayı : 20
Sayfa : 82-90
Doi : 299
    


Özet

Nahid Sırrı Örik farklı türlerde yazdığı eserler ve yaptığı çevirilerle Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı için önemli bir kalemdir. Edebiyatın haricinde de özellikle resim sanatıyla ilgilenen Nahid Sırrı, sanat ve sanatçının kıymetini sıklıkla dile getirmiştir. Bu konudaki düşüncelerini çeşitli yazılarında, kurguladığı metinlerde bilinçli bir şekilde işlemiştir. Özellikle sosyo-kültürel ve ekonomik değişimlerle birlikte sanat konusundaki hassasiyetin bozulmasına yönelik sanatçı duyarlılığına yakışır bir tavır takınır. Sanatın özgür ruhu, sanatçının yaratıcılığı ve kabiliyeti Nahid Sırrı’nın edebî ortamında farklı bir şekilde ele alınır. Bunların yer aldığı iki örnek de çalışma içerisinde değerlendirilen “Şair Necmi Efendi’nin Bahar Kasidesi” ve “Muharrir” adlı eserlerdir. Bir şairin ve bir yazarın sanatçı kimliği, sanat eseri üretimi aşamasında ve sonrasında karşılaştığı sancılı durumlar dönemin sanat ve sanatçıya bakışını anlamaya da ışık olmaktadır. Çalışmada Nahid Sırrı’nın San’atkârlar adlı öykü kitabından “Şair Necmi Efendi’nin Bahar Kasidesi” ve bütün oyunlarının yer aldığı kitabından “Muharrir” başlıklı oyun tematik açıdan karşılaştırmalı bir incelemeyle değerlendirilecektir.



Anahtar Kelimeler

Nahid Sırrı Örik, Sanat, Sanatçı, “Şair Necmi Efendi’nin Bahar Kasidesi”, “Muharrir”.



Abstract

Nahid Sırrı Örik is a prominent literary figure in Turkish literature of the Republican Era, known for his works in various genres and translations. Aside from literature, Nahid Sırrı, who was particularly interested in the art of painting, frequently expressed the value of art and artists. He deliberately wove his ideas on this subject into his various writings and fictional narratives. Especially in response to the deterioration of sensitivity towards art due to socio-cultural and economic changes, he adopts an attitude befitting an artist’s sensitivity. The free spirit of art, the artist’s creativity and ability are addressed in a unique way within Nahid Sırrı’s literary milieu. Two examples that include these elements are “Şair Necmi Efendi’nin Bahar Kasidesi” and “Muharrir”, which are analyzed within the study. Both works share commonalities regarding the struggles experienced by artists engaged with different genres of literature. The predicaments faced by a poet and a writer during and after the creation of their artistic works also shed light on the era’s perspective on art and artists. The study will conduct a thematic comparative analysis of “Şair Necmi Efendi’nin Bahar Kasidesi” from Nahid Sırrı’s story collection San’atkârlar and the play titled “Muharrir” from his complete works.



Keywords

Nahid Sırrı Örik, Art, Artist, “Şair Necmi Efendi’nin Bahar Kasidesi”, “Muharrir”.


Gelecek Sayı

Haziran 2025 Sayısı

Dergimizin Haziran 2025'te

yayımlanacak olan

21. Sayısı için makale

kabulü devam etmektedir.

iletişim: 0505 4342666


  • Adres :Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Osmaniye/TÜRKİYE
    Telefon : 0505 4342666 Faks :
    Eposta : korkutataturkiyat@gmail.com