Ritmik Yapı Bağlamında Geleneksel Türk, Hint ve Orta Cava Gamelan Müziğine Genel Bir Bakış
(An General Overview of Traditional Turkish, Indian and Central Javanese Gamelan Music in the Context of Rhythmic Structure )

Yazar : Yasin YILDIZ    
Türü : Araştırma Makalesi
Baskı Yılı : 2025
Sayı : 20
Sayfa : 300-312
Doi : 301
    


Özet

Ritim kavramı, genel anlamda evrenin dinamizminden kaynaklanan ve düzenli ya da düzensiz periyotlarla devam eden her türlü hareketliliği; özel anlamda ise müzikal yapı içinde bütünün, simetrik ya da asimetrik biçimde uygunluk ve düzen içinde bölümlere ayrılmasını ifade eder. Geleneksel Anadolu müziği, Hint müziği ve Gamelan müziğinin kökleri, bu coğrafyaların binlerce yıllık geçmişinde, kendine özgü kültürel ve ruhani değerlerinde bulunmaktadır. Bu müzik türleri, genel bir sınıflandırma ve coğrafi konum algısıyla Doğu müzikleri içinde değerlendirilse de bu ayrımın temelinde yön algısından ziyade, söz konusu müzik türlerinin ritmik ve melodik yapıları, pratik işleniş biçimleri ve onlara yüklenen kültürel anlamlandırmalar arasındaki yakınlık yatmaktadır. Ritim olgusu kültürel bağlamda ele alındığında, bu kavramın Batı müziklerindeki anlamıyla Doğu müziklerindeki anlamının farklılık gösterdiği dikkat çekmektedir. Bu çalışmada, amaçlanan doğrultuda; geleneksel Anadolu müziği, Hint müziği ve Gamelan müziği, ritmik yapıları ekseninde genel hatlarıyla kültürel ve teorik çerçevede ele alınmaktadır. Araştırma yöntemi olarak, nitel bir yaklaşıma dayanan çalışmada, söz konusu müzik türleri betimsel analiz yöntemiyle incelenmektedir.



Anahtar Kelimeler

Ritim, Hint müziği, Gamelan, Anadolu müziği.



Abstract

The concept of rhythm, in a general sense, refers to any kind of movement that arises from the dynamism of the universe and continues in regular or irregular periods. In a specific sense, it denotes the division of a musical structure into sections in a symmetrical or asymmetrical manner while maintaining coherence and order. The roots of traditional Anatolian music, Indian music, and Gamelan music can be found in the deep historical background of these regions and their unique cultural and spiritual values. Although these musical traditions are generally classified as Eastern music based on geographical perception, this classification is not solely based on geographical orientation. Instead, it stems from the similarities in their rhythmic and melodic structures, the ways they are practically processed, and the cultural meanings attributed to them. When analyzed from a cultural perspective, it becomes evident that the concept of rhythm holds different meanings in Western and Eastern musical traditions. This study aims to examine the rhythmic structures of traditional Anatolian music, Indian music, and Gamelan music within a cultural and theoretical framework. Employing a qualitative research approach, the study utilizes a descriptive analysis method to explore these musical traditions.



Keywords

Rhythm, Indian music, Gamelan, Anatolian music.


Gelecek Sayı

Haziran 2025 Sayısı

Dergimizin Haziran 2025'te

yayımlanacak olan

21. Sayısı için makale

kabulü devam etmektedir.

iletişim: 0505 4342666


  • Adres :Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Osmaniye/TÜRKİYE
    Telefon : 0505 4342666 Faks :
    Eposta : korkutataturkiyat@gmail.com